آموزش و پرورش کودکان تیزهوش

آموزش و پرورش کودکان تیزهوش
فایل کامل آموزش و پرورش کودکان تیزهوش به همراه لینک دانلود

دانلود فایل

فهرستمقدمه. 3تعریف تیزهوش…. 3كودك تيز هوش…. 5تعريف كود كان تيزهوش…. 5خصوصيات كودكان تيزهوش…. 6افراد تیز هوش را به چهار دسته تقسیم می کنند : 7سرچشمه های تیزهوشی.. 8شناسایی کودکان تیزهوش…. 9ویژگیهای تیزهوشان.. 10ویژگیهای یادگیری.. 10خصایص جسمانی کودکان تیزهوش…. 12آموزش کودکان تیزهوش…. 12انتظارات بزرگ ، خواسته های ناعادلانه. 14آزمونهای هوش…. 14آزمونهای فردی.. 14آزمونهای گروهی هوش…. 15تعريف هوش از نظر علمي.. 17ویژگی های عمومی كودكان و دانش آموزان تیزهوش…. 17رابطه ي بين هوش و نبوغ. 20شناسايي کودکان با هوش…. 21راهکارهايي براي پرورش استعداد اوليه ي کودک… 23ویژگی های افراد باهوش…. 23ضرورت شناسایی استعدادهای درخشان.. 28این کودکان توانایی های بالقوه اثبات شده ای در چندین زمینه دارند. 29شناسایی تیزهوشی و استعداد به طرق زیر: 30والدین در حکم منظبط سازان.. 31والدین در نقش برنامه ریزی اجتماعی.. 31والدین و سایرین در نقش مصاحبان و شنوندگان.. 31والدین در نقش مربیان.. 32بازی برای هوش…. 32در جست‌وجوی دانش باش…. 33ورزش، ورزش، ورزش! 33الفبای موسیقی، الفبای هوش…. 33شیر مادر، عصاره هوش…. 34کامپیوتر در خدمت هوش…. 34صبحانه یادت نره! 34خوب بخور تا باهوش بشی.. 35دوستی که هوش هدیه می‌دهد. 35چه نسبتی از نوابغ بالقوه به طبقات مرحوم تعلق دارند؟. 36چگونه با كودكان خود ارتباط برقرار کنیم.. 37چگونه بايد با كودك خود رابطه برقرار كنم؟. 37لغات و ارتباطات نوعى: 38الگوها 38چه بايد بكنيم چنانچه دچار مشكلى شديم؟. 38جامعه. 40مسئله وراثت و محيط… 40چند توصيه. 40نکاتی که در عمل و ارزیابی باید رعایت کرد: 41روش نمره گذاری: 42آنچه والدین باید بدانند. 45کـودک و ضـعـف حافـظـه. 46بازی فکری.. 46نشاط روحی‌روانی.. 47بازی در زمین.. 47نمایش و گسترش توانایی عقل.. 47مباحث اساسی در تربیت کودکان تیز هوش چیست؟. 48تحقیقات لویس ترمن.. 49منابع : 54مقدمه تعریف تیزهوشکودکان تیز هوش چه کسانی هستند ؟ آیا آن دسته از افرادی هستند که خلاقیت دارند و رهبران نسل آینده خواهند بود ؟از نظر تعریف به کودکی تیز هوش گفته می شود که با کمک فکر و استدلا و استفاده از فرآیندهای ذهنی عالی بتواند قضاوت صحیح بکند و دارای استعداد خاص در کارهای خلاقه باشد. کودکان تیزهوش و با استعداد کسانی هستند که برطبق تشخیص افراد صلاحیتدار و اهل فن به دلیل استعدادهای برجسته خود قادر به عملکردهای عالی هستند. فردی گفته می شود که با ابتکار و توانایی خود بتواند از عهده ی کارهای ابداعی و اختراعی و برنامه ریزی های مهم که افراد دیگر از انجام آن عاجزند برآید و نظریات و کشفیات وی از لحاظ کیفی و کمّی قابل ارزش و خارق العاده باشدمنابع انسانی میهن ما به هیچ وجه محدودتر از منابع غنی طبیعی آن نیست.ما درکشوری زندگی می کنیم که برای رسیدن به استقلال و پیشرفت همه جانبه در زمینه های فردی و اجتماعی ، علمی و فرهنگی به شخصیتهای رشد یافته و به دلهای بیدار و مغزهای اندیشمند و دستهای ماهر و توانا نیازمند است. چنین شخصیتها و مغزها و دلها و دستهایی باید تربیت شوند ، برای چنین منظوری ضروری است که متخصصان تعلیم و تربیت و روان شناسی و سایر دست اندر کاران آموزش و پرورش آنچه در توان دارند به کار گیرند و لزوم تعلیم و تربیت منابع انسانی کشورمان و بویژه کودکان تیزهوش و با استعداد را تبیین کنند و اشاعه دهند. به طور کلی استعداد بیش از حد، کنجکاوی، وسواس و علاقه ی شدید به کارهای ابتکاری از خصوصیات افراد نابغه به حساب می آید همه ی ما می توانیم در ذهن خود فرد یا افرادی را که هوش بالایی دارند مجسم کنیم. ما تحت تأثیر دانش و مهارت های آنها قرار می گیریم و گاه متعجب می شویم که آنها چگونه می توانند با صرف کوشش بسیار کمی مطالب زیادی را یاد بگیرند. گاهی اوقات فکر می کنیم این هوش از کجا آمده است؟ آیا این هوش فقط ناشی از عوامل ژنتیکی است و یا والدین و معلمان این دانش آموزان برای شکوفایی هوش آنها تلاش کرده اند؟ آیا افراد دیگری در جامعه وجود دارند که از هوش بالایی برخوردار باشند ولی به دلایل زیادی هوش آنها کشف نشده و یا افزایش پیدا نکرده است؟آنچه اهمیت دارد این است که معلمان باید با توجه به توانایی های دانش آموزان، کیفیت آموزش خود را بالاتر ببرند و راه هایی برای رشد توانایی ها و خلاقیت دانش آموزان فراهم کنند. زیرا بسیاری از این افراد در آینده دانشمندان، هنرمندان و اقتصاددانان جامعه خواهند شد. دانش آموزان تیزهوش به تنهایی نمی توانند توانایی های بالقوه ی خود را ظاهر کنند و هوش آنها به شکل ماده ی اولیه ای است که باید شکل بگیرد. در این مبحث تلاش می کنیم تا این افراد را بهتر کشف کنیم و بهترین شیوه ها را برای تحول آنها برگزینیم.از دیدگاه سنتی تیز هوشی مبتنی بر هوش کاملی است که بوسیله یک تست هوشی وانفرادی اندازه گیری می شود.از تستهایی که معمولاً برای سنجش هوش بکار می رود ، می توان از آزمون هوشی استنفورد- بینه و آزمون هوشی تجدید نظر شده و کسلر که مخصوص کودکان ساخته شده است ، نام برد. از نظر سنتی ، کودکان تیز هوش شناخته می شدند که نمره آنها در آزمون استنفورد وکسلر از سطح بخصوصی بالاتر باشد یکی از تعاریفی که از تیز هوشی به عمل آمده و منحصراً بر مبنای هوشی صورت گرفته است ، تعریفی است که بوسیله لوئی ترمن و همکارانش در مطالعه کلاسیک خود ارائه داده اند .این تعریف که بر اساس بهره هوشی تحت عنوان مطالعات ژنتیک درباره تیز هوشی منتشر شده است. این تعریف در تحقیقات و برنامه های زیادی که مخصوص تیز هوشان اجرا شده است مورد استفاده قرار گرفته است اما در سالهای اخیر نارضایی گسترده ای در برابر کاربرد بهره هوشی بعنوان تنها عامل تعیین کننده در تعریف تیز هوشان به وجود آمده است.دلایلی که برای این نارضایی عنوان شده است ، عبارت است از :شناخت محدودیتهایی که در آزمونهای بهره هوشی وجود دارد ، مفهوم سازی مجدد از ماهیت هوش و تحقیقات و تفکرات جدیدی که درباره کیفیت وچگونگی هوش ارائه شده است.كودك تيز هوشكودكان تيزهوش يا پرتوان برخلاف ساير كودكان استثنايى ممكن است در تمام دوران زندگى خود شناخته نشوندو كسى به نبوغ ذاتى آنان پى نبرد.يك كودك تيزهوش موجودى است كه عوامل ارثى و محيطى او را به صورت فردى پيچيده، استثنايى و باهوش تر از افراد عادى درآورده است.كودكان تيزهوش نيازمندند كه با كودكاني كه از لحاظ سني و توانايي با آنها مشابه اند، دوست شوند. بزرگترين مساله براي كودكان تيزهوش بخصوص در سال هاي اوليه دبستان ممكن است اين باشد كه آنها نسبت به سن شان بيش از حد مي دانند و همين امر سبب مي شود كه توسط همسالان خود تحت فشار قرار بگيرند كه هوش و كنجكاوي خود را بروز ندهند.ودر اين تحقيق سعي شده است تمام جنبه هاي كودكان تيز هوش مورد برسي قرار گيرد .اميد است با وجود امكانات كم وكتب كم مطالب گردآوري شده مفيد ومورد استفاده قرار گيرد.تعريف كود كان تيزهوشكودكان تيزهوش ياپرتوان برخلاف ساير كودكان استثنايى ممكن است در تمام دوران زندگى خود شناخته نشوندو كسى به نبوغ ذاتى آنان پى نبرد. بسيارى از انواع كودكان استثنايى به سهولت حتى ازطرف افراد عادى مشخص مى شوند . يك كودك نابينا يا عقب مانده ذهنى به زودى از روزهاوماه هاى اول زندگى، توسط اطرافيان تشخيص داده مى شود و از همان موقع اطرافيان درصدد چاره جويى يا لااقل مراجعه به پزشك، مدرسه و مربى متخصص برمى آيند. ولى كودك تيزهوش چون علامت مشخصى ندارد و از طرفى كمتر كسى با روحيه و رفتار او آشنايى داردممكن است سال ها و حتى تا پايان زندگى شناخته نشود. نبوغ نبايد الزاماً در تمامرشته ها وموضوعات در كودكى ظاهر گردد. چه بسا كودك تيزهوشى كه در برخى از رشته هااز استعدادى شگرف برخوردار است در بعضى از دروس يا مطالب در حدى عادى و متوسط رشدنمايد. لذا نبايد تصور كرد كه كودكى تيزهوش است كه در تمامى جهات مستعد و پرتوانباشد. به طور كلى مى توان گفت نخستين شرط تيزهوشى داشتن هوش بهرى (IQ) حدود بيش از ۱۳۰است و در جوار اين بهره هوشى ممتاز، قدرت خلاقه، توانايى در استدلال و ابتكاردر كار رانيز بايد در نظر گرفت. زودرسى استعداد و علاقه به رقابت با كودكان بزرگترنيز از جمله مشخصاتى است كه نزدكودكان تيزهوش ديده مى شود و اصولاً اينگونه كودكانو نوجوانان به جاىبازى با همسالان، بازى و مباحثه با همفكران را ترجيح مى دهند وبه همين سبب اكثراً در گروه سنى بزرگترها جايى براى خود باز مى كنندبررسى عده اى از متخصصان از جمله كالاهان (Callahan)نشان دهنده آن است كه تيزهوشى در بين پسران بيش از دختران است و به عقيده وى در يك گروه سنى عده مذكران باهوش ازمؤنث ها بيشتر است. ولى آيا به واقع تيزهوشى با جنسيت رابطه اى دارد يا نه نياز به بررسى هاى بيشترى دارد و هنوز به ثبوت نرسيده است. چندين پژوهش از جمله تحقيق ترمن(Terman) حاكى از آن است كه تيزهوشى در برخى جوامع و در مورد برخى ازگروه هاىاجتماعى ممكن است بيش از گروه هاى ديگر باشد و دنباله تحقيقات وى و مارتين نشان دهنده آن است كه كودكان تيزهوش از نظر سلامت، و به خصوص جنب وجوش و داشتن انرژىبر كودكان هم سن وسال عادى خود برترى دارند. هيچ يك از اين تحقيقات را نمى توان به عنوان اصلى ثابت يا واقعيتى تغييرناپذير

  • حل تمرین کتاب سیستم های فازی و کنترل فازی (تشنه لب) فصل چهارم

    حل تمرین های کتاب سیستم های فازی و کنترل فازی حل تمرین تشنه لب فایل کامل حل تمرین کتاب سیستم های فازی و کنترل فازی (تشنه لب) فصل چهارم به همراه لینک دانلود دانلود فایل حل تمرین های فصل چهارم…

  • گزارش کارآموزی در شرکت برق خراسان شمالی‎

    گزارش فایل کامل گزارش کارآموزی در شرکت برق خراسان شمالی‎ به همراه لینک دانلود دانلود فایل شرکت توزيع برق به عنوان پيمانکار شرکت برق وظيفه توزيع انرژي الکتريکي مورد نياز مشترکين و تامين برق متقاضيان جديد را برابر مقررات وزارت…

  • سيستم‌هاي اطلاعات مديريت MIS

    سیستم های اطلاعات فایل کامل سيستم‌هاي اطلاعات مديريت MIS به همراه لینک دانلود دانلود فایل عنوان مقاله: سيستم‌هاي اطلاعات مديريت MISقالب فایل: WORDفهرست مطالب:چكيدهمقدمهمفاهيم سيستمهايك سيستم اطلاعات چه كار مي‌كند؟آيا يك سيستم اطلاعات به رايانه احتياج دارد؟چرا از سيستم‌هاي اطلاعات…

  • اصول و قوانین و اجرای ساختمان

    اصول و قوانین و اجرای ساختمان فایل کامل اصول و قوانین و اجرای ساختمان به همراه لینک دانلود دانلود فایل ساختِمان سازه‌ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته می‌شود که محیط را به دو…

  • پاورپوینت اهرام مصر

    دانلود پاورپوینت اهرام مصر فایل کامل پاورپوینت اهرام مصر به همراه لینک دانلود دانلود فایل توضیحات: فایل پاورپوینت آشنایی با اهرام مصر و سير تحول تاريخی سرزمين مصر،در حجم 63 اسلاید،همراه با یک هدیه ویژه.بخشی از متن:سير تحول تاريخی سرزمين مصر1-…