تعاریف یادگیری و انواع آن در روانشناسی

تعاریف یادگیری و انواع آن در روانشناسی
فایل کامل تعاریف یادگیری و انواع آن در روانشناسی به همراه لینک دانلود

دانلود فایل

فهرستمقمه. 3چگونگي يادگيري اجتماعي. 4پيشينه نظريه‌هاي يادگيري.. 5بازگشت.. 6يادگيري كاروري و جانشيني. 7يادگيري و عملكرد 8جنبه غريزي تقليد 8جنبه رشدي تقليد 9شرطي بودن تقليد 9رفتار ابزاري بودن تقليد 10انواع یادگیری.. 10اختلال یادگیری.. 11عوامل بروز اختلالات یادگیری.. 11نظریه‌های یادگیری.. 14یادگیری چیست ؟ 14خوگرفتن و حساس شدن. 15بازتاب و غریزه 16یک تعریف تغییر یافته از یادگیری.. 17شرطی سازی وسیله ای.. 17یادگیری و بقا 18چرا به مطالعه یادگیری بپردازیم 18اقسام یادگیری.. 21خوگیری (habituation) 22حافظه (memory) 23تقلید (imitation. 23دیدکلی. 23ویژگی‌های یادگیری.. 24تغییر در رفتار 24پایداری نسبی. 24توانایی‌های بالقوه 24تجربه. 24یادگیری یا وراثت.. 25نظریه‌های یادگیری.. 25تداعی گرایی (Associationism). 25یادگیری اجتماعی (Social Learning). 25شناخت گرایی (Cognitiveism). 26حافظه و یادگیری.. 26فیزیولوژی یادگیری و حافظه. 26گستره روانشناسی یادگیری.. 27چشم انداز این علم 27شکلهای یادگیری.. 29شرایط یادگیری.. 30معیارهای یادگیری.. 30خصایص یادگیری.. 31یادگیری رسمی و اتفاقی. 32عوامل مؤثر در فرایند یادگیری.. 32منابع. 34مقدمهیادگیری کارکردیست که با آن، دانش، رفتار ها، توانمندی ها یا انتخاب های نو یا موجود به ترتیب درک یا تقویت و اصلاح میشوند، که شاید به یک تغییر بالقوه در ترکیب داده ها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت به نوع و گستره ی تجارب منجر شود. توانایی یادگیری در دسترس انسان ها، جنبندگان و گیاهان و انواعی از ماشین ها قرار دارد. روند یادگیری در طول زمان، منحنی یادگیری را دنبال مینماید. یادگیری به صورت آنی انجام نمیشود، بلکه بر پایه دانسته های گذشته رشد میکند. بر همین پایه، دید ما یادگیری میتواند در راستای یک روند تعریف شود تا مجموعه ای از دانش شیوه ی انجام و گزاره هایی بر مبنای واقعیت باشند. یادگیری در نهایت به تغییراتی می انجامد که معمولا دائمی هستند.یادگیری در انسان میتواند بخشی از فرایند تحصیل، توسعه فردی، و تمرینات باشد که ممکن است هدفمند یا به وسیله انگیزش انجام شود. مطالعه ی اینکه یادگیری چگونه رخ می دهدد بخشی ازروان‌شناسی تربیتی، عصب روانشناسی، تئوری آموزش و علوم پرورشی میباشد. یادگیری ممکن است در نتیجه ی خوگیری یا شرطی‌شدن کلاسیک (همانطور که در بسیاری از تیره های جنبندگان دیده شده است) انجام شود یا اینکه میتواند نتیجه ی کارهای پیچیده ای نظیر بازی (که صرفا در جنبندگان هوشمند دیده شده است) باشد. یادگیری ممکن است خودآگاه یاناخودآگاه انجام شود. یادگیری اینکه یک رویداد ناگوار، فرارناپذیر است و نمیشود از آن پیشگیری کرد درماندگی آموخته‌شده نامیده میشود. شواهدی وجود دارد که در انسان، در هنگام جنینی یادگیری در 32 هفته پس از باروری شروع میشود، که گویای این میتواند باشد که دستگاه عصبی مرکزی به اندازه ی کافی توسعه یافته است و آماده است تا حافظه شروع به کار کندچگونگي يادگيري اجتماعيدر اين مبحث بايد توجه داشت كه مفاهيم يادگيري اجتماعي و نظريه شناخت اجتماعي به يك معنا به كار مي‌روند. با آنكه در دانش روان‌شناسي اصطلاح يادگيري اجتماعي براي همگان داراي معناي كاملاً روشني است و هر كس در نظر نخست به مفهوم و كاربرد آن پي مي‌برد، اما براي توضيح بيشتر، يادگيري اجتماعي به آن گونه رفتارهايي گفته مي‌شود كه در ميان افراد جامعه و محيط داراي جنبه تعاملي باشد. بعضي از اين رفتارها ممكن است خوشايند و بعضي ديگر ناخوشايند جلوه كنند. مردم مي‌كوشند به فرزندانشان رفتارهايي را بياموزند كه مورد تاييد اكثر افراد جامعه باشند.البته، رفتارهايي كه از لحاظ اجتماعي مورد پذيرش قرار مي‌گيرند، نه تنها در هر فرهنگي با هم تفاوت دارند،‌بلكه در هر گروهي در يك فرهنگ معين نيز با هم فرق مي‌كنند. چنانكه رفتارهاي مرسوم و مورد تاييد در هر شهر و منطقه‌اي با شهرها و منطقه‌هاي ديگر يكسان نيستند. افزون بر اينها رفتارهاي قابل قبول اجتماعي با سن و جنس افراد نيز وابسته‌اند. رفتار بزرگسالان با كودكان و جنس مخالف و نيز كودكان با بزرگسالان و همتايان به گونه‌اي چشمگير با هم اختلاف دارد. به طور كلي بايد آموخت كه با هر جنس و دوره‌هاي سني چه رفتاري شايسته و مورد پسند جامعه است.نكته اصلي اين است كه يادگيري اجتماعي فقط يك رشته رفتارهاي جامعه‌پسند را شامل نمي‌شود، بلكه به ما مي‌آموزد كه چه رفتارهايي در چه شرايطي قابل قبول نيستند. به سخن ديگر، يادگيري اجتماعي موثر با شمار بسياري از تعميمي و تخصيص سر و كار پيدا مي‌كند.شايد يكي از مهمترين كارهاي خانه و مدرسه در آغاز سن تحصيلي كودكان و سالهاي بعد از آن توجه به رشد و پرورش كودكان براي همنوايي و سازگاري با چشمداشتهاي اجتماعي باشد. اين فرايندها خواستها و ضابطه‌هاي فرهنگ يك جامعه را متناسب با جنس و سن كودكان همراه با مسئوليت‌هايشان به آنان منتقل مي‌سازند.اساس كار در انتقال آموزشهاي اجتماعي اين است كه كودك چگونه رفتارهاي قابل قبول جامعه را مي‌تواند بياموزد؟ روان‌شناسان يادگيري اجتماعي اغلب پاسخ مي‌دهند كه به وسيله تقليد يا نسخه‌برداري از رفتار ديگران مي‌توان به چنين مهمي توفيق يافت. گاهي يادگيري از راه تقليد را يادگيري مشاهده‌اي نيز ناميده‌اند كه كودكان و نوجوانان به اين وسيله پاسخهاي جديدي به دست مي‌آورند يا آنكه پاسخهاي موجود خود را تغيير مي‌دهند. در واقع نظريه‌هاي يادگيري اجتماعي پايه‌هاي اين گونه رفتارخها يا تغيير رفتارها را بيان مي‌كنند.پيشينه نظريه‌هاي يادگيريجان دالرد و نيل ميلر دو تن از پژوهشگران روان‌شناسي در سالهاي 1950 در دانشگاه معروف ييل با همكاري يكديگر مي‌خواستند ميان روش كار فرويد و رفتارگرايي پيوند و تلفيقي به وجود آورند. براي دستيابي به چنين هدفي نخستن راه اين بود كه روش روان‌كاوي فرويد را با شيوه يادگيري كلارك هال مبني بر كاهش سايق ارتباط دهند. همانندي اين دو روش در اين است كه نظريه هال يك نظريه كاهش تنش است. هر دو نظريه موجودهاي زنده را افرادي مي‌شناسدند كه مي‌كوشند فشارها و ناراحتيهايي را كه بر اثر سايقهاي ارضاء نشده ايجاد گرديده‌اند كاهش دهند. دوم آنكه، هر دو نظريه به اهميت يادگيري در آغاز رشد و تاثير آن در دوره پس از آن تاكيد مي‌ورزند. گر چه هر دو نظريه براي توصيف روش كار خود واژه‌هاي متفاوتي به كار مي‌برند، اما به نتايج كار يكساني مي‌رسند، يعني كاستن از فشارهاي رواني.ميلر (1944) براي پي بردن به بي‌تصميمي و كشاكشهاي رواني چهار اصل را به قرار زير تعيين كرده است:

  • پروژه پایان ترم کنترل پیشرفته یک

    پروژه پایان ترم کنترل پیشرفته یک فایل کامل پروژه پایان ترم کنترل پیشرفته یک به همراه لینک دانلود دانلود فایل پروژه پایان ترم کنترل پیشرفته یک عنوان مقاله : طراحی کنترلر کلاسیک ،کنترل مدرن و کنترل بهینه برای مدل تابع…

  • قاجاریه

    قاجار فایل کامل قاجاریه به همراه لینک دانلود دانلود فایل قلمرو حكومتي قاجاريه در ايران زميناويماق ( يا قاجار) با شركت در اتحاديه قزلباش و دستيابي به برخي مقامات سياسي و نظامي و چند پاره شدن در عهد شاه عباس…

  • گزارش تخصصی دبیرفیزیک دبیرستان برطرف کردن ضعف پایه ای دانش آموزان پایه سوم دبیرستان در درس فیزیک

    گزارش تخصصی دبیرفیزیک دبیرستان فایل کامل گزارش تخصصی دبیرفیزیک دبیرستان برطرف کردن ضعف پایه ای دانش آموزان پایه سوم دبیرستان در درس فیزیک به همراه لینک دانلود دانلود فایل فرمت فایل فایل ورد غیر قابل ویرایشتعداد صفحات 28فهرست مطالبچکیدهمقدمه (بیان…

  • قالب برش 2 طراحی شده در سالیدورک و کتیا

    قالب برش در سالیدورک فایل کامل قالب برش 2 طراحی شده در سالیدورک و کتیا به همراه لینک دانلود دانلود فایل قالب برش 2 طراحی شده در سالیدورک و کتیاقابل مشاهده در CATIA – SOLIDWORKS – NX – PROهمراه فایل…

  • پاورپوینت تجزیه و تحلیل خانه صبا

    پاورپوینت تجزیه و تحلیل خانه صبا فایل کامل پاورپوینت تجزیه و تحلیل خانه صبا به همراه لینک دانلود دانلود فایل پاورپوینت تجزیه و تحلیل خانه صباخانه صباآرشیتکت : دفتر معماری تداوم پویا – سارا کلانتری – رضا صیادیان. موقعیت مکانی…