مبانی نظری وپیشینه تحقیق رفتار مصرف کننده

مبانی نظری وپیشینه تحقیق رفتار مصرف کننده
فایل کامل مبانی نظری وپیشینه تحقیق رفتار مصرف کننده به همراه لینک دانلود

دانلود فایل

مبانی نظری وپیشینه تحقیق رفتار مصرف کنندهمشخصات این متغیر:منابع: داردپژوهش های داخلی و خارجی: داردکاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهینوع فایل:wordوقابل ویرایشرفتار مصرف کننده رفتار مصرف کننده موضوعی جدید در حوزه بازاریابی است .به طوري که اولین کتاب هاي منتشر شده در این زمینه به قبل از سال1968 نمی رسد . اغلب دانشگاه ها تا قبل از سال 1970 تلاشی در این زمینه انجام ندادند ، اما این موضوع در سالهاي اخیر رشد چشمگیري داشته، به گونه اي که گروه ویژه اي از محققان درباره رفتار مصرف کننده در سال 1970 تشکیل شد و در سال 1990 این گروه 1500عضو از 30 کشور جهان داشت .این نگرش عبارت است از ساماندهی بلندمدت فرآیندهای انگیزشی، احساسی، ادراکی، و شناختی با توجه به برخی جنبه های محیطی که فرد در آن قرار گرفته است. بر همین اساس، نگرش یک فرد بیانگر شیوه تفکر، احساس و واکنش هایی است که نسبت به محیط اطراف خود(مثلاً نسبت به خودروی مورد علاقه اش) دارد. درمورد تعریف نگرش، موارد گوناگونی مطرح شده است. در هریک از این تعریف ها به نوعی به ارتباط نزدیک آن با رفتار افراد و در کتاب های مدیریتی به ارتباط تنگاتنگ با رفتار مصرف کننده اشاره می شود.به طور مثال، هاثورن این نگرش را میزان شدت احساساتی که فرد درمورد یک محرک دارد، تعریف می کند. دیگر تعاریف نیز از دسته بندی اشیا در طیف های ارزیابی بحث کرده اند. در راستای بررسی رفتار مصرف کننده، می توان گفت تمایل ارزیاب گرایانه یک مصرف کننده در جهت یا مخالف جهت هر عنصر محدوده بازار، نگرش او را تشکیل می دهد. نگرش ها به واسطه عواملی مانند عوامل درونی و شخصیتی مانند باور و تمایلات فردی آن ها سرچشمه گرفته و گاهی از عوامل بیرونی مثل درآمد، تأثیرگذاران خارجی و عوامل اقتصادی متأثر می شود. صاحب نظران تأثیر عوامل درونی و بیرونی بر خواسته های مشتر یها را بسیار با اهمیت تلقی کرده و معتقدند یک فرد برای هر نوع خرید باید با انجام یک سری فرآیند های ذهنی به خرید مبادرت کند(صمدی، 1382). از نقطه نظر تاریخی دو گرایش عمده در مطالعه نگرش ها وجود داشته است. گرایش اول به دیدگاه سه بُعدی و در گرایش دوم نگرش به عنوان یک ساختارمجرد احساسی در نظر گرفته شده است. در گرایش اول که مبنای نظری این پژوهش را تعیین می کند، ابعاد نگرش شامل عنصر شناختی، عنصر احساسی و عنصر رفتاری است.عنصر شناختی از باورها و دانش مصرف کننده نسبت به یک شئ تشکیل شده است. درمورد هر شئ باورها و و اعتقادهایی وجود دارد که هرکدام منعکس کننده دانش فرد درمورد ویژگی های کالا است. مصرف کننده با استفاده از باورهای خود، کالا یا خدمات را ارزیابی می کند. عنصر دوم، واکنش های احساسی درمورد یک کالا است که بُعد عاطفی نگرش نامیده می شود. با ابراز احساسات یک فرد نسبت به یک کالا و مثبت و یا منفی نگریستن به آن، درواقع ارزشیابی عاطفی خود را برای توصیف کالا اعلام کرده است. در عنصر سوم نیز فرد همان گونه که فکر می کند و تمایل دارد، تصمیم ها و تمایلات خود را عملی می کند. اندیشمندان تأثیر هر سه عنصر را به طور همزمان در خرید یک کالا توسط مشتری مهم تلقی کرده و نگرش افراد را متشکل از درجات کم یا زیاد این سه بُعد می دانند.هاوکینزمعتقد است سه بعد نگرش، تحت تأثیر هفت عامل انگیزه، توانایی، مقایسه،اطلاعات، تأثیر گروه بر تصمیم، زمان خرید و دشواری سنجش قرار می گیرند. وی بیان می کندکه ممکن است یک فرد نتواند بر اثر این عوامل، میان ابعاد نگرش هماهنگی ایجاد کند. موارد ذکرشده اهمیت ابعاد نگرش و تأثیر آن بر خرید را بررسی می کند(هاوکینز، 2007) در ادامه تأثیر کارکردهای نگرش بر خرید مشتریان بررسی می شود. مطالعات گوناگون برای این نگرش چهار کارکرد معرفی کرده اند. این کارکردها شامل کارکردهای دانشی، ارزشی، انتفاعی و تدافعی است. محققان معتقدند یک مصرف کننده با ساخت دهی باورهایش درمورد یک محصول به آن واکنش نشان می دهد.

  • انواع ازمایشهای شیمی ( اسیدیمتری .الکالیمتری.ارژانتومتری و...)

    تیتراسیون فایل کامل انواع ازمایشهای شیمی ( اسیدیمتری .الکالیمتری.ارژانتومتری و...) به همراه لینک دانلود دانلود فایل در این فایل انواع ازمایش های تیتراسیون بصورت مختصر و جامع ارائه شده .

  • کارت ویزیت لایه باز فست فود 001

    طراحی فایل کامل کارت ویزیت لایه باز فست فود 001 به همراه لینک دانلود دانلود فایل با توجه به اهمیت بسیار بالای طراحی در هویت بصری و بازاریابی و فروش شرکت ها، فروشگاه ها و تمام مشاغل و همچنین هزینه…

  • سيستم هاي ساخت و ساز خشك

    ساختار پانلهاي گچي خشك فایل کامل سيستم هاي ساخت و ساز خشك به همراه لینک دانلود دانلود فایل پيش گفتار مترجم و مؤلف كتابساختار پانلهاي گچي خشكطريقة ساخت و توليد صفحات روكش دار گچيمحاسن پانلهاي ساختار گچيمقاومت در مقابل آتش…

  • عجایب هفتگانه جهان

    عجایب فایل کامل عجایب هفتگانه جهان به همراه لینک دانلود دانلود فایل عجایب هفتگانه جهانعجایب هفتگانه به هفت اثر برتر معماری و مجسمه سازی عصر باستان اطلاق می‌شود. این هفت اثر ظاهراً اولین بار توسط یک فنیقیایی یونانی‌الاصل به نام…

  • بررسی ارتباط بزرگترها با جوانان

    ارتباط بزرگترها با جوانان فایل کامل بررسی ارتباط بزرگترها با جوانان به همراه لینک دانلود دانلود فایل دانلود تحقیق درباره ارتباط بزرگترها با جوانانتعداد صفحات:9نوع فایل: word (قابل ویرایش)ارتباط بزرگترها با جوانان:اتباط برزگترها با جوانان باید بر اساس جاذبه بر…